14

mrt 16

Power Pivot in Excel activeren

Power Pivot in Excel activeren

PowerPivot is in Microsoft Excel 2013 / 2016 een standaard add-in, die gebruikt wordt voor het uitvoeren van krachtige gegevensanalyses in Excel. Hieronder laten wij u zien hoe u het Power Pivot tablad kunt activeren in Excel.

Standaard is PowerPivot in Excel 2013 / 2016 al geïnstalleerd, soms komt het voor dat de add-in niet standaard geactiveerd is. Hieronder staat beschreven hoe u de Power Pivot voor Excel 2013 / 2016 add-in inschakelt.

  1. Selecteer linksboven Bestand > Opties > Invoegtoepassingen.
  2. Selecteer in het keuzevakje Beheren > COM-invoegtoepassingen > Start…
  3. Selecteer in het keuzevakje Microsoft Power Pivot for Excel en klik op OK. Indien u andere versies van de Power Pivot add-in hebt geïnstalleerd, dan worden deze versies ook vermeld in de lijst met COM add-ins. Selecteer de Power Pivot add-in voor Excel.

Het Lint toont nu het tabblad Power Pivot.

Power Pivot in Excel activeren

Het venster Power Pivot openen

  1. Klik op het Tabblad Power Pivot
    Dit is het Tabblad waarmee u Power Pivot-draaitabellen, berekende velden en Key Performance Indicators (KPI’s) werkt en gekoppelde tabellen maakt.
  2. Klik op Beheren Gegevensmodel
    Beheren Gegevensmodel

U krijgt nu het Power Pivot-venster te zien. Hier kunt u op “Externe gegevens ophalen” klikken om met de wizard Tabel importeren gegevens te filteren terwijl u deze toevoegt aan uw bestand, relaties tussen tabellen maken, de gegevens uitbreiden met berekeningen en expressies en vervolgens met deze gegevens draaitabellen en draaigrafieken maken.

Het Power Pivot venster

Probleemoplossing: het Power Pivot-lint is verdwenen

Het kan voorkomen dat het Power Pivot-Lint uit het menu verdwijnt als deze invoegtoepassing Excel instabiel maakt. Dit kan voorkomen als Excel onverwacht wordt afgesloten terwijl het Power Pivot-venster is geopend. Via de volgende stappen kunt u het Power Pivot-menu herstellen en Power Pivot in Excel activeren:

  1. Selecteer linksboven Bestand > Opties > Invoegtoepassingen..
  2. Selecteer het vak Beheren op Uitgeschakelde items en klik vervolgens op Starten.
  3. Selecteer Microsoft Office Power Pivot for Excel en klik op Inschakelen.

Lukt het niet met de bovenstaande stappen?

  1. Indien de voorgaande oplossing niet werkt om het Power Pivot-Lint te herstellen of als het Lint verdwijnt wanneer u Excel afsluit en opnieuw opent, voer dan de volgende oplossing uit:
  2. Sluit Excel.
  3. Selecteer met uw rechtermuisknop het Windows (icoon) > selecteer met de linkermuisknop Uitvoeren > typ regedit.
  4. Klik in de Register-editor op HKEY_CURRENT_USER Software > Microsoft > Office > 15.0 of 16.0) > User Settings.
  5. Klik met de rechtermuisknop op PowerPivotExcelAddin en selecteer Verwijderen.
  6. Ga via de schuifbalk terug naar de bovenkant van de Register-editor.
  7. Klik in de Register-editor op HKEY_CURRENT_USER > Software > Microsoft > Office > Excel > Addins.
  8. Klik met de rechtermuisknop op PowerPivotExcelClientAddIn.NativeEntry.1 en selecteer Verwijderen.
  9. Sluit de Register-editor.
  10. Open Excel.
  11. Volg nogmaals de stappen bovenaan dit artikel “Power Pivot in Excel activeren”.

Wilt u met Power Pivot aan de slag? Volg dan een van onze Power Pivot trainingen.

Tijdens de Power Pivot voor Excel training krijgt u deze en nog vele andere tips mee.

Heeft u nog vragen over Power Pivot, neem gerust contact met ons op via [email protected] of 020-8208362. Wij helpen u graag verder.