15

mrt 22

Support draagt bij aan effectiviteit trainingen

Support draagt bij aan effectiviteit trainingen

Wij vinden het belangrijk dat de deelnemers na onze trainingen met plezier en efficiënt met de software kunnen werken. Vaak slagen we daar in één keer in, maar als cursisten nog vragen hebben, kunnen zij altijd bij onze trainers terecht. De vragen die onze trainers na cursussen krijgen, zijn zeer divers. Wij vroegen Freddy en Jeroen ons te vertellen welke vragen zij zoal krijgen én hoe zij ervoor zorgen dat onze cursisten met de geboden oplossing echt verder kunnen.

Vragen over DAX

JeroenTrainer Jeroen geeft aan veel vragen over DAX te krijgen: “Zo moest een deelnemer aan de basistraining Power BI een berekening uitvoeren met tijd. Met een standaard berekening is dit niet mogelijk. Daarom heeft hij uitgelegd hoe je deze betrekkelijk eenvoudige berekening het best uit kunt voeren. Dit was een makkelijke vraag, maar er komen ook lastigere vragen.

Vooral wanneer het datamodel eigenlijk niet goed in elkaar zit en de klant zijn probleem op wil lossen met complexe DAX-functies. Meestal kan ik daar wel bij helpen, maar ik geef de klant dan altijd wel het advies het hele model opnieuw op te bouwen, want daar zit het echte probleem en dus ook de oplossing.”

Andere vragen over Power BI

freddy power bi trainerTrainer Freddy ziet daarnaast ook veel vragen over Power BI voorbij komen: “Ik krijg vaak vragen over Power BI. Zoals ‘hoe maak je een relatie tussen twee tabellen als de kolommen waar je de relatie tussen wil leggen niet unieke velden bevatten?’ Dat probleem is eenvoudig op te lossen door een nieuwe tabel met unieke waarden te maken en deze te koppelen aan beide tabellen. Andere vragen die ik krijg gaan veelal over de manier waarop onoverzichtelijke Excel-bestanden in een mooie Power BI-rapportage gegoten kunnen worden. Meestal is dat wel mogelijk, maar de manier waarop is in iedere situatie weer anders.”

Soms is het antwoord anders dan verwacht

Jeroen vertelt dat niet iedere vraag tot een oplossing leidt of een andere manier van hulp nodig heeft: “Zo was er onlangs een cursist die werkt bij een bedrijf waarbij sommige rapporten wekelijks in pdf-formaat gemaild moeten worden naar verschillende gebruikers. Daarbij moet er voor iedere gebruiker een ander filter worden toegepast. De vraag was of dit proces met Power Automate geautomatiseerd kon worden. Nu is dat wel mogelijk, maar alleen als het bedrijf beschikt over een premium licentie. Dat was bij hen niet het geval. Toch heeft mijn antwoord wel degelijk geholpen: de cursist kon nu in ieder geval zijn manager hierover goed informeren.

Maar soms is een vraag gewoon bijna niet op afstand te beantwoorden,” vertelt Jeroen. “Dat was het geval bij een andere deelnemer: deze moest een winst en verliesrekening maken in Power BI.

Mijn eerste poging om hen te helpen door een video op te sturen, waarin ik hen wees op een Custom visual, bleek niet voldoende. De reden hiervoor was dat zij een vrij complexe databron hadden. Zij vroegen me vervolgens om hen via Teams verder te helpen. In overleg hebben we besloten hiervoor SignOn Consultancy in te zetten. En met resultaat: in een ochtend hebben we samen de volledige winst- en verliesrekening in Power BI gemaakt.

Heb jij een vraag?

Heb jij nu een training bij ons gevolgd, maar ontdek je tijdens je dagelijkse werk dat je toch ergens nog niet helemaal uit komt? Stel je vraag dan gerust aan jouw trainer: hij staat voor je klaar! Of wil je op hoogte blijven van handige Power BI tips? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief (onderaan de website) en ontvang automatisch handige tips in je mailbox.