Klant in de spotlight

Athora – Klant in de spotlight

Athora Netherlands (bekend van onder andere Zwitserleven) streeft ernaar de leidende pensioenuitvoerder op de Nederlandse markt te worden. Door het bieden van eenvoudige en toegankelijke producten en diensten, waardoor de klant het geruste gevoel ervaart dat alles goed is geregeld, voor nu en later. Precies, het Zwitserleven Gevoel.

Lennert Fhijnbeen over Power BI trainingen bij Athora

Lennert Fhijnbeen Athora

Lennert Fhijnbeen

Binnen Athora is er een grote verscheidenheid aan afdelingen die allemaal behoefte hebben aan heldere rapportages en periodieke dashboard-analyses. Om te onderzoeken welke mogelijkheden Power BI daarin biedt, volgden medewerkers van Athora de training Power BI Basis bij SignOn. We vroegen Lennert Fhijnbeen, Senior Reporting Specialist, naar deze training en de ervaringen van zijn collega’s.

Nog niet voldoende Power BI kennis

“Binnen Athora zijn we veel bezig met datamanagement en vaak werd er gesproken over de mogelijkheden die Power BI daarbij zouden kunnen bieden. Maar eigenlijk merkten we vooral dat we nog niet over voldoende kennis van Power BI beschikten om precies te kunnen bepalen hoe Power BI ons in ons datamanagement kan helpen. Zodoende keek ik binnen ons eigen leerportaal welke trainingen voor Power BI er zijn. In eerste instantie wilde ik deze training zelf gaan volgen van mijn jaarlijkse opleidingsbudget, maar al snel zag ik dat SignOn ook trainingen op locatie kon verzorgen. Dat leek me wel wat: op die manier kon ik Power BI breder onder de aandacht brengen binnen onze Finance-kolom en misschien had het ook nog een positief effect op de kosten…” begint Lennert zijn verhaal.

55 enthousiaste deelnemers

freddy spit trainer

Freddy Spit

“Zodoende heb ik mijn collega’s gevraagd of zij ook belangstelling hadden in de training Power BI Basis en al snel bleek dat de interesse groter was dan verwacht. Al snel was ik in contact met Eveline en zij vertelde me dat het ook mogelijk was om de training volledig op maat te maken. Daarvoor voerden we vooraf een gesprek met onze trainer, Freddy Spit, en brachten we onze wensen en verwachtingen in beeld. Freddy was direct heel duidelijk in waar hij in de training kon inhaken. Dat was echt zinvol,” gaat hij verder.

“Ondertussen bleef het aantal medewerkers, dat de training wilde volgen, groeien. Uiteindelijk meldden 55 medewerkers zich aan. Tegen die tijd was het al duidelijk dat we als gevolg van de coronamaatrdegelen tóch niet op locatie konden trainen, maar dat de training online plaats zou vinden.”

Direct aan de slag met Power BI

“Eerlijk gezegd, had ik over dat online trainen wel enige twijfel,” vertelt Lennert. “Zou de training online net zo effectief zijn als wanneer we hem fysiek zouden volgen? Maar dat gevoel verdween al snel: doordat iedereen met de eigen laptop aan het werk was, leerden we meer. Met twee schermen per persoon was de interactie tussen Freddy en de groep goed te noemen, maar het fijnste was dat we direct aan de slag gingen met Power BI. We maakten direct zelf rapporten en leerden zo de mogelijkheden van Power BI beter kennen. Dat zorgde bij iedereen voor veel enthousiasme. Doordat alleen medewerkers van Athora aan deze trainingen deelnamen, konden we al tijdens de training de vertaling maken naar de eigen werkomgeving. We konden ook makkelijk met elkaar overleggen en zagen in de voorbeelden van Freddy al direct toepassingen voor onze eigen rapportages.

Inmiddels gebruiken we Power BI steeds meer. Sommigen maken ook al eigen Dashboards in Power BI, maar de grootste winst van de training is dat we nu weten wat je met Power BI kunt doen. Hoe je Power BI in kunt zetten om bepaalde processen efficiënter te maken, bijvoorbeeld. Dat was echt het fijne van deze training.”

Ook een training in het Engels

“Maar als we echt diepgaand met Power BI willen gaan werken, is het toch wel handig om een vervolgcursus te volgen. Misschien komt dat in de toekomst nog, als we nog meer met Power BI gaan werken. Ondertussen kan ik iedereen de training Power BI van SignOn van harte aanbevelen.

Freddy is een bekwame en enthousiaste trainer die iedereen meeneemt in de training en de stof. Maar ook Eveline Kinsbergen is flexibel en bevlogen. Zelfs toen de agenda’s in december steeds voller raakten, lukte het haar om telkens weer nieuwe data te vinden voor de extra trainingen. In totaal hebben we 55 medewerkers getraind, verdeeld over vijf verschillende trainingen. We hebben er zelfs voor gekozen de eerste training in het Engels te doen, omdat we voldoende internationale deelnemers hadden. De overige vier trainingen waren wel gewoon in het Nederlands. Zo was taal voor geen enkele deelnemer een drempel om kennis op te doen en vragen te stellen als er iets niet duidelijk was. Ik heb dan ook van mijn collega’s alleen maar positieve reacties gehad over de training zelf en de manier waarop Freddy hen begeleidde. En daardoor hebben we nu een mooie basiskennis van Power BI waarop we verder kunnen bouwen,” besluit hij zijn verhaal.