14

mrt 22

In de spotlight: Franklin Frijling – oprichter SignOn

In de spotlight: Franklin Frijling – oprichter SignOn

Dit jaar bestaat SignOn ICT Trainingen+ 20 jaar. Reden genoeg om in gesprek te gaan met Franklin Frijling, de oprichter en stille kracht achter ons mooie trainingsinstituut. We spraken natuurlijk over trends in de ICT, maar vooral over ondernemerschap en wat dat volgens Franklin betekent.

Met de voeten in de klei

Franklin Frijling

Franklin Frijling

“Van origine ben ik een echte ICT’er,” begint Franklin zijn verhaal. “Ik begon mijn carrière bij de gemeente Rotterdam waar ik ICT-projecten uitvoerde. Na zo’n zeven jaar besloot ik als freelancer verder te gaan en werkte ik met name voor klanten als de overheid, de Belastingdienst en een aantal Nederlandse banken.

Midden jaren ’90 richtte ik me voornamelijk op de telecommarkt, die op dat moment booming was, en reisde ik voor Amerikaanse telecombedrijven Europa rond. Het was een soort Risk: landjeveroveren. Maar ik zag al snel dat die hele internetbubbel gebakken lucht was en besloot een jaar pauze te nemen om opnieuw te ontdekken wat ik nu eigenlijk met mijn leven wilde.”

Mogelijkheden zien én pakken: het begin van SignOn

“In die periode heb ik veel gereisd. Daar houd ik enorm van: de mogelijkheid om in contact te komen met andere mensen en culturen. Dat bereik je niet door tijdens je reis in luxe resorts te gaan zitten, dus dat doe ik ook niet. Ik ben veel liever onder de mensen. Zo blijft je blik op de wereld open en kom je tot nieuwe inzichten.

Terug in Nederland kreeg ik de mogelijkheid om een ICT-opleidingsbedrijf over te nemen. Het was alles behalve succesvol, maar ik zag mogelijkheden! Stapje voor stapje ben ik toen begonnen om SignOn Trainingen + om te vormen naar wat het nu is. In de basis putte ik uit mijn eigen ervaringen: waar liep ik als ICT’er bij bedrijven tegenaan en waar hadden collega’s behoefte aan? Het beeld dat daaruit ontstond toetste ik aan de de behoeften die klanten hadden. Het bleek dat de grootste behoefte bestond aan hoge kwaliteit maatwerktrainingen. Met die visie ben ik vervolgens aan de slag gegaan om SignOn op de kaart te zetten.

De eerste jaren heb ik het schip alleen bevaren, maar op een gegeven moment kwam Eveline erbij en konden we ook echt gaan groeien zonder in te boeten op kwaliteit. En ook nu is kwaliteit voor mij nog steeds het belangrijkste: opleiders die voor kwantiteit gaan, zijn er al genoeg!”

 

Bijdragen aan het kennisniveau en werkplezier

eveline en franklin

Franklin Frijling en Eveline Kinsbergen

“Kwaliteit bestaat overigens uit verschillende aspecten,” gaat Franklin verder. “Natuurlijk moet de lesstof correct zijn, maar belangrijker is nog dat deelnemers aan onze trainingen ná de training ook daadwerkelijk met de software kunnen werken op de werkvloer, hun werk beter of sneller kunnen doen én er plezier in hebben. Daar gaat mijn klokje van tikken. En ik zie dat er nog genoeg werk voor ons ligt in Nederland. Het kennisniveau binnen bedrijven kan nog wel wat hoger.

Helaas zie je vaak dat wanneer mensen worstelen met software hun manager toch vaak verwijst naar dingen opzoeken op internet of e-learning. Jammer, want vaak lost dat het specifieke probleem van de medewerker niet op of leren zij enkel een trucje, zonder echt te begrijpen wat er aan hun vraag ten grondslag ligt.

Ieder bedrijf heeft immers zijn eigen specifieke processen en daarom ook unieke vragen. Een generieke oplossing zorgt dan uiteindelijk voor frustratie en een verlies van werkplezier. Daarom vind ik het zo belangrijk dat mensen als zij een training volgen, die stof niet alleen begrijpen en kunnen toepassen, maar vooral ook dat ze het leuk vinden om ermee te werken. En zichzelf daardoor steeds verder ontwikkelen. Daarom is onze nazorg ook zo belangrijk: als een cursist na de training nog een vraag heeft, moet hij die kunnen stellen én een antwoord krijgen dat echt helpt.

Om onze klanten optimaal van dienst te kunnen zijn, moet je natuurlijk ook op de hoogte blijven van alle nieuwe ontwikkelingen. En in de ICT gaan die razendsnel, dat maakt het zo leuk. De grootste trend op dit moment is de move to the cloud met bijvoorbeeld Microsoft Azure, maar vooral ook Microsoft Power BI. Bedrijven hebben steeds meer data waar zij uit kunnen putten en willen deze eenvoudig inzichtelijk maken en analyseren. Power BI is daar natuurlijk de tool bij uitstek voor.

Daarnaast krijg ik energie van het ontwikkelen van nieuwe diensten, zoals de Academy die we een paar jaar geleden oprichtten en Blended Learning. Nu zijn we ook bezig om consultancy wat meer vorm te geven: bedrijven die opleidingen bij ons afnemen, merken vaak dat zij toch behoefte hebben aan wat meer ondersteuning op de werkvloer en daar maken we nu de middelen voor vrij.”

Geld is als olie

“Wil je als ondernemer kunnen groeien, zul je je ego opzij moeten zetten. Je hebt namelijk altijd anderen nodig om te bereiken wat je wilt. Binnen het team van SignOn is er dan ook weinig plaats voor ego’s, we willen elkaar helpen het beste uit onszelf te halen en de best mogelijke trainingen voor onze cursisten te ontwikkelen. Zo kunnen we niet alleen onze deelnemers laten groeien, maar ook onze persoonlijke groei gaande houden.

Helaas heeft niet iedereen ter wereld de kans zichzelf te ontwikkelen. Vaak kunnen we op persoonlijk vlak weinig doen, maar als ondernemer kun je wel geld geven. Er is namelijk een oud Arabisch gezegde dat luidt: ‘Geld is als olie: het smeert de tandwielen’. Door van iedere inschrijving 1,50 euro aan een goed doel te doneren, proberen we de tandwielen gesmeerd te houden, zodat de mechanismen om kinderen een betere toekomst te kunnen geven gaan en blijven draaien.

Onze donaties gaan altijd naar doelen die bijdragen aan de educatie van kinderen, daardoor blijven we dichtbij ons zelf. Zo steunden we in voorgaande jaren een project voor Run4Schools. Zij hebben, mede dankzij onze donatie, een bibliotheek met computerlab kunnen bouwen voor de kinderen van het Township Mitchells Plain in Zuid-Afrika.

Dit jaar hebben we voor een ander doel gekozen: Giri Asih, dat zich sinds de oprichting in 2000 inzet voor minderbedeelde kinderen op Bali in Indonesië. Het nieuw gebouwde kindertehuis Pohsanten biedt een veilige thuisbasis aan meer dan 20 kinderen, maar vervult ook een belangrijke maatschappelijke rol. Kinderen uit het dorp kunnen er namelijk ook terecht voor de kleuterschool van het tehuis, de computerlessen, sportfaciliteiten en de bibliotheek. Zo helpen we niet alleen de kinderen in het tehuis, maar ook de kinderen in het dorp.”