05

aug 11

Opleidingen: personeel levert zo meer rendement op

1. Formuleer persoonlijke leerdoelen

Motiveer de medewerker om persoonlijke leerdoelen te formuleren.
Spreek deze nauwkeurig met hem door om zo te bepalen of ze overeenkomen met de bedrijfsdoelen. Schaaf ze eventueel samen bij. Zo wordt in ieder geval zeker gesteld dat de medewerker het gewenste rendement uit de opleiding gaat halen.

 2. Bespreek de persoonlijke doelen met de docent

Docenten houden van cursisten die gemotiveerd op zoek zijn naar antwoorden en oplossingen. Druk de medewerkers daarom op het hart dat zij hun persoonlijke doelen delen met hun docent of trainer. Ook als er niet om gevraagd wordt.
Reken maar dat de docent zich aangesproken voelt en zijn uiterste best zal doen om die leergierige cursist extra te ondersteunen bij het realiseren van zijn doelen.

3. Breng een persoonlijke praktijkcase in

SignOn werkt bij het verwerken van de leerstof met praktijkcases of vragen naar voorbeelden uit de praktijk. Moedig de medewerkers aan om in deze situaties haantje de voorste te zijn.
Zeker weten dat wie met een groep medecursisten aan zijn eigen praktijkcase werkt een hoger leerrendement behaalt dan cursisten die alleen maar werken aan een algemene case of aan een case van een andere cursist. Meer dan eens levert het bespreken van persoonlijke cases écht bruikbare oplossingen voor de praktijk op.

4. SignOn maakt werk van praktijkbegeleiding

De meeste opleiders houden het voor gezien na de laatste bijeenkomst. En juist dan gaat het er om spannen: de medewerker moet de transfer van het geleerde naar de praktijk maken. En dat valt niet mee in een werkomgeving die het leerproces van de medewerker niet kent en die gewoon ‘het oude en bekende’ blijft doen.SignOn heeft de transferfase hoog in het vaandel staan en zet, wanneer dat nodig is een terugkomdag, een praktijkbegeleider of een coach in.

5. Neem ook de eigen rol als leidinggevende serieus

De eigen houding als leidinggevende is een van de belangrijkste succesfactoren voor een hoog opleidingsrendement. Wie na afloop van een opleiding geen aandacht schenkt aan de medewerker, kan zijn opleidingseuro’s net zo goed in de zak houden.Alleen al door concreet met de medewerker te bespreken hoe hij het geleerde in zijn dagelijkse praktijk gaat integreren, wordt winst behaald. Zorg ervoor dat de obstakels die de medewerker ervaart uit de weg worden geruimd.

Altijd maatwerk: SignOn ontwikkelt en verzorgt ICT training op maat.

U vindt hier een overzicht van alle ICT – trainingen van SignOn.